Pages

Wednesday 20 June 2012

Buah Fikiran: Kata-Kata Itu Rasa Hati & Minda.


Hidup penuh ujian dan kadang kita kuat, lemah namun kita tidak mudah mengalah. Ada saat gembira, kecewa, lara, yang ditinggalkan dan meninggalkan. Ada juga saat yang tidak pernah terduga berlaku dalam hidup kita. Seperti kenyataannya dunia ini ada turun naik, timbul tenggelam dan pasang surutnya. Yang tidak disangka kadang ada yang manis dan terlalu bermakna dan ada pula saat yang meragut kebahagiaan dan ketabahan kita sebagai makhlukNya. Itulah keajaiban kita manusia diberi akal dan fikiran yang mampu membuatkan kita masih lagi berdiri teguh mengharungi setiap masa sampai keakhirnya.  Lalu mari kita berkongsi beberapa petikan kata-kata dan puisi bahasa yang mungkin ada yang berkaitan dengan situasi hidup kita sehari-hari. Pelbagai situasi-situasi berbeza yang diolah dalam bahasa-bahasa yang halus, romantis, pedas dan penuh maksud tersirat. Juga yang mengajak kita untuk terus kukuh berusaha dan menerima diri seadanya. Tanyalah diri kita apa yang kita mahukan, "yang baik jadikan sandaran yang buruk jadikan teladan".   Pendek kata sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula kita sesama manusia, fikir-fikirkanlah. Mari mencari dan mendapat ilham. 


“A customer is the most important visitor on our premises, he is not dependent on us. We are dependent on him. He is not an interruption in our work. He is the purpose of it. He is not an outsider in our business. He is part of it. We are not doing him a favor by 
serving him. He is doing us a favor by giving us an opportunity to do so.” -Gandhi (Misi Perniagaan) 

(Satu kepercayaan jika dikhianati) 

(Jati diri)
(Ketabahan)
(Kebebasan menjadi diri sendiri) 

(Berani kerana benar)

Warren Buffett (Billionaire investor – known as “Oracle of Omaha”)
The power of unconditional love. I mean, there is no power on earth like unconditional love. And I think that if you offered that to your child, I mean you’re 90 percent of the way home. There may be days when you don’t feel like it, it’s not uncritical love, that’s a different animal, but to know you can always come back, that is huge in life. That takes you a long, long way. And I would say that every parent out there that can extend that to their child at an early age, it’s going to make for a better human being.


(Mencintai jika tidak memiliki) 
(Jangan suka menilai orang lain)


(Kemarahan&Kasihsayang)

"If you were feeling bad, remember there's always a better time waiting. Life is like that we can't expect that everyday is going to be a fun and peaceful day. Forget what just happened and move on to next round..............." (AtieshaSanjimi@blogspot.com)





Nota: Minat, kesungguhan dan kecekalan mampu mematahkan seribu kata-kata yang melemahkan semangat kita.   

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.